5 خوراکی که کلسترول بد را کاهش می‌دهند


5 خوراکی که کلسترول بد را کاهش می‌دهند

متخصصان هندی مصرف پنج نوع غذا که در کاهش کلسترول بد موثرند را توصیه کردند.

این متخصصان خوراک و مواد غذایی که ذیلا معرفی می‌شوند را در کاهش کلسترول مفید می‌دانند:

جو، خوراکی با فیبر بالا

خوردن یک کاسه بلغور جو می‌تواند یک روش در کاهش سطح لیپوپروتئین‌ها که به عنوان کلسترول بد شناخته می‌شوند باشد که به صورت فیبر محلول است. در حال حاضر، این فیبر محلول به کاهش جذب کلسترول در خون کمک می‌کند. مصرف به طور منظم حدود پنج گرم از این فیبر محلول، بسیار مفید است. جو در نان، کلوچه و انواع مختلفی از مواد غذایی دیگر وجود دارد که می‌تواند در زمان صبحانه مصرف شود.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی عوامل کاهنده کلسترول و آنتی اکسیدان‌هاست که به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند و این در حالی است که بر روی کلسترول خوب بی تاثیر است.

سعی کنید در رژیم غذایی روزانه خود، 23 گرم روغن زیتون را جایگزین سایر روغن‌ها نمایید.

چای سبز

نوشیدن یک فنجان چای سبز می‌تواند به میزان قابل توجهی در کاهش کلسترول بد موثر باشد.

چای سبز همچنین مانع از لخته شدن خون می‌شود و در تقویت قلب و پیشگیری از سکته مغزی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی موثر است.

مغزها

به گفته متخصصان تغذیه، مغزها مسدود کننده جذب کلسترول در خون و نیز کاهش دهنده میزان تری گلیسرید است و در نتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. مغزها حاوی مقدار کافی از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و چربی‌های غیراشباع شده است که می‌تواند کاهنده کلسترول باشد.

سویا

سویا به خودی خود یک غذای ارزان و از نظر تغذیه کامل است و به کاهش کلسترول کمک می‌کند. سویا یک منبع غنی از ویتامین‌ها، کلسیم، فسفر و آهن است و همچنین به عنوان جایگزین مناسبی برای چربی‌های حیوانی محسوب می‌شود.

دریاچه های سه رنگ اندونزیایی، جذاب و دیدنی


دریاچه های سه رنگ اندونزیایی، جذاب و دیدنی

دریاچه های سه رنگ اندونزیایی، جذاب و دیدنی 

اندونزی را می‌توان یکی از افتخارات بی بدیل زمین‌شناسی نامید. این کشور که از تعداد زیادی جزیره تشکیل شده زیبایی‌های طبیعی فراروانی را در دل خود جای داده است. یکی از جذابترین مناظر دیدنی این مجمع الجزایر، دریاچه های سه رنگ است که دیدنشان شگفتی بیننده را به همراه دارد.

هر یک از این سه دریاچه نام مخصوص به خود را دارند و به باور اهالی بومی اینجا محل استراحت و رسیدگی به امور معنوی اجدادشان بوده است. این سه دریاچه با نام های دریاچه سالخوردگان، دریاچه جوانان و دریاچه دوشیزگان شناخته می شوند.

گفته می شود رنگ این سه دریاچه براساس حال و احوال ارواح تغییر می کند و اگر مشکلی برایش پیش آید، روح نیاکان ناآرام می شود.

 

 

ساده ترین راه های افزایش حافظه


ساده ترین راه های افزایش حافظه

برای اینکه بتوانید حافظه قوی داشته باشید بسیاری از پزشکان به خوردن غذاهای مختلف و انجام حرکات هوازی اشاره می کنند. در حالی که شاید بتوان راه های ساده تری برای افزایش حافه یافت که حتی نیاز به تحرک هم ندارد 


آینده بین باشید

یکی از راه های آسان برای افزایش حافظه نگاه به دور دست ها و آینده است. بسیاری از ما بیشتر به دنبال امروز خود هستیم در حالی که ذهن وقتی قوی می شود که نگاه اصلی اش به آینده باشد. بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده اند که افراد اینده بین حافظه بهتری دارند.

ارتباط دهید

یکی دیگر از راه های جالب برای رسیدن به یک خافظه خوب ارتباط برقراق کردن بین اشیایی است که در ذهن شما وجود دارد. بسیاری از تنها برخی چیزها را به خاطر می سپاریم در حالی که اگر بین حافظه کوتاه مدت و بلندمدت ارتباط برقرار کنیم دیگر دچار فراموشی نمی شویم.

به مغز سخت بگیرید

همیشه می گویند بدن انسان زیر ورزش های سخت است که ورزیده می شود این مورد برای مغز نیز جواب گو است. بهترین گزینه استفاده از مسائل سخت ریاضی و تلاش برای حل انان است. این کار مغز شما را به کار می گیرد و همچنین قدرت آن را افزایش می دهد.

پیچیده رفتار کنید

هر جه کارهای پیچیده تری را به حافظه خود بسپارید و سعی در به یاداوردن آن ها داشته باشید ذهن شما بیشتر برای درک مفاهیم ساده آماده می شود. بسیاری از ما تنها دوست داریم همه چیز را به ساده ترین روش یاد بگیریم در حالی که برخی راه های سخت شاید به کار نیایند  اما مغز شما را قدرتمند می کنند.

تمرین کنید

تمرین و تکرارلازمه به نتیجه رساندن یک کار است. برای افزایش حافظه نیز شما به این مورد نیاز زیادی دارید. بسیاری از چیزهایی را که دو یا سه هفته پیش به یاد سپرده اید را بار دیگر از ذهنتان بخواهید. همچنین شما می توانید خاطراتی که سال گذشته داشته را با تلاش به یاد اورید و آن ها را یادداشت کنید. 

احساساتی شوید

یکی از راه های خوب برای به خاطر سپردن موارد مختلف احساساتی شدن است. رواشناسان به این نتیجه رسیده اند که بسیار از خاطرات و وقایعی که با احساسات بیشتر به یاد سپرده می شود بیشتر به یاد شما می ماند. در این صورت اگر مغز و احساسات را باهم یکی کنید می توانید نتیجه خوبی بگیرید.

تصاویری از پرتاب موشک‌ها در 2012


تصاویری از پرتاب موشک‌ها در 2012

در سال 2012 میلادی فضاپیماهای مختلفی مانند کپسول باری دارگون، کپسول فضایی سایوز، کاوشگرهای دو قلوی کمربند تابشی زمین، ماهواره های مخابراتی و ... توسط موشک های مختلف به فضا پرتاب شدند.

این گزارش تصویری، مجموعه دیدنی از لحظه پرتاب موشک های مختلف در جهان است.

 

موشک اطلس 5 حامل ماهواره MUOS-1 فوریه 2012 / پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا
موشک سایوز TMA-05M جولای 2012 / پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان
موشک پروتون حامل 22 ماهواره مخابراتی مارس 2012 / پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان
موشک اطلس 5 حامل ماهواره AEHF-2 می 2012 / پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا
موشک فالکون 9 حامل کپسول باری دراگونمی 2012 / پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا
موشک لانگ مارچ 2F حامل فضاپیمای شنژو 9 ژوئن 2012 / مرکز پرتاب فضایی جیوکوان چین
موشک H-2B حامل کپسول باری HTV-3 جولای 2012 / مرکز فضایی تانگاشیما ژاپن
موشک دلتا 4 حامل ماهواره IIF-3 اکتبر 2012 / پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا
موشک سایوز حامل فضانوردان مأموریت فضایی 33 اکتبر 2012 / پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان
موشک سایوز حامل فضاپیمای پروگرس M-17M اکتبر 2012 / پایگاه فضایی قزاقستان
موشک وگا (Vega) فوریه 2012 / پایگاه فضایی گویان فرانسه
موشک دلتا 4 آوریل 2012 / پایگاه فضایی واندنبرگ کالیفرنیا
موشک سایوز حامل خدمه مأموریت فضایی 33 / بایکنور قزاقستان
موشک اطلس 5 حامل ماهواره NROL-36 / پایگاه واندنبرگ کالیفرنیا
موشک سایوز حامل ماهواره MetOp-B / پایگاه بایکنور قزاقستان
موشک سایوز حامل خدمه مأموریت فضایی 31 / بایکنور قزاقستان
موشک اطلس 5 حامل کاوشگر کمربند تابشی / پایگاه کیپ کاناورال
موشک سایوز حامل ماهواره های Galileo / پایگاه گویان فرانسه
موشک فالکون 9 حامل کپسول دراگون / پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا

تا حالا ندیدید!!!! ( عکس متحرک)



تا حالا ندیدید!!!! ( عکس متحرک)

 چطوری این گونه می شود؟؟؟؟؟

 

برترین خودروهای سال 2012



برترین خودروهای سال 2012- بخش اول
وب سایت تلگراف در پایان سال 2012 بخش اول برترین تولیدات غول های خودروسازی دنیا را منتشر کرده است.
 
 
 
 
Volvo V40/ قیمت: 19745 یورو
Volvo V40
بقیه تصاویر در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

کودکانمان را همانگونه که هستند باور کنیم



کودکانمان را همانگونه که هستند باور کنیم

 کودکانمان را


 همه مادرها با آرزوهای قشنگ به استقبال کودکی می ‏روند که در درون خویش می پرورند. هنگامی که کودک پا به عرصه زندگی می گذارد، بجز عوامل ارثی و مادرزادی، عوامل دیگری مستقیم و غیر مستقیم در شکل گیری شخصیت وی اثر دارند تا مجموعه ‏ای از رفتارها، استعدادها و عملکردهای مختلف را ارایه نمایند و از او انسانی با ویژگی‌های منحصر به فرد بسازند.

آری فرزند شما کسی است که از نظر خصوصیات ، استعدادها و توانایی‏ها مختص به خود است و از اینجاست که طبیعتا" هیچ بچه ای هم قابل مقایسه با بچه دیگر نیست. اغلب اوقات ما مادرها خودآگاه یا ناخودآگاه ویژگی‌هایی از فرزند ایده‏آلمان را در ذهن خویش می پرور‏انیم، مثلا" میل داریم فرزندان ما علاقه زیادی به مسایل علمی داشته باشند، آرام و با ادب باشند، حرف شنو و منطقی باشند و . . . نهایت اینکه دوست داریم فرزندانمان آن خصوصیاتی را در خود داشته باشند که مطلوب ما باشد و آنگونه باشند که ما می پسندیم.

اما همیشه نمی ‏توان انتظار داشت که کودکان ما درست مانند آرمان های ذهنی ما رفتار کنند. نمی ‏توان توقع داشت آنان از دریچه چشم ما جهان را ببینند و همچون ما بیندیشند. وقتی کودک بزرگتر می‏ شود ممکن است خصوصیاتی متفاوت از آنچه مورد نظر مادر ، پدر یا سایر اعضای خانواده است داشته باشد، اما آیا باید این را به حساب بد بودن یا ناتوانی او گذاشت؟ مثلا" مادر دوست دارد پسرش اهل پرداختن به موضوع های علمی باشد، اما فرزند طبعی شاعرانه دارد و به داستان های تخیلی علاقمند است، یا اینکه مادر انتظار دارد فرزندش در هفت سالگی آنچنان منطقی بیندیشد که کمتر به سراغ بازی برود و بیشتر اوقاتش را صرف درس و فعالیت‌هایی کند که به نظر او ثمر بخش ‏تر هستند، و یا دوست دارد فرزندش‏ علاقمند به ورزش ‏ها مخصوصا" شنا باشد (با این استدلال که دانستن شنا به هر حال برای انسان لازم است) لیکن فرزند هشت ساله او از آب می‏ ترسد و ابدا" تمایلی به یادگیری شنا ندارد.

در خانواده ‏ها معمولا" نقطه شروع تعارض ها و نقطه آغاز فشارآوردن به فرزند که در نهایت به جدال پنهانی با فرزند می ‏انجامد و موجب بروز واکنش پس زننده از سوی فرزند می‏ شود، همین جاست. اما آیا جدا" به این مساله اندیشیده‏ اید که فرزند شما نیز حق دارد علایق و تمایلات و استعدادهای خاص خود را داشته باشد؟ آیا در دل خود به او حق داده ‏اید که فعالیت‌ها، تفریحات و سرگرمی‏ هایی را برگزیند که خود به آن ها علاقه دارد؟ آیا به او حق داده اید که نخواهد درست مانند الگوی ذهنی شما عمل کند؟ آیا اصولا" به او حق انتخاب می‏ دهید؟

والدین محترم !

بیایید فرزندانمان را آنگونه که هستند و آنگونه که می‏ خواهند باشند بپذیریم و آن ها را در چهارچوب های گریز ناپذیر آرمان‌ها و ایده ‏آل‌های مشخص خودمان گرفتار نسازیم. خلاصه اینکه فرزندانمان را همانگونه که هستند بخواهیم و باورشان کنیم و تلاش کنیم که علایق و استعدادهای موجودشان را بارور سازیم. 

 

مراقب موهایتان باشید ...



مراقب موهایتان باشید ...
اولین گام برای رسیدن به موهایی شاداب و سالم این است که به موهای خود احترام بگذارید و با آن ها درست رفتار کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از نیو نیوز، هر روز موها را شست و شو دادن و کوتاه نکردن موها و سوزاندن موها با حرارت داغ اتو مو و سشوار و استفاده کردن محصول های نامناسب برای موها از جمله دلایل آسیب رسیدن به موهاست.

گفتنی است؛ کوتاه نکردن موها باعث ایجاد موخوره در انتهای مو می شود و رشد موها را به شدت کم می کند و شستن روزانه موها و سشوار کشیدن برای موها ضرر دارد و شست شوی هر روز چربی موها را از بین می برد و حالت طبیعی مو از بین می رود استفاده از برس های فلزی موها را کم حجم و نازک می کند و محصول های مربوط به مو را حتماً باید متناسب با موهایتان انتخاب کنید کوتاه کردن موها باعث می شود موها پرحجم تر دیده شوند و شوره سر و قارچ های پوستی را نیز از بین می برد.

برخلاف باور عمومی موهای سفید با کشیده شدن زیاد تر نمی شود اما کندن آن ها توصیه نمی شود زیرا زمانی که موهای سفید را می کنیم خشن تر رشد می کنند.

و این باور غلطی است که باید موها را چندین مرتبه در روز شانه زد و یک الی 2 بار برس کشیدن موها در روز کافی است و شانه زدن موهای خیس اصلاً توصیه نمی شود و برای باز کردن گره موها از شانه های پهن و دانه درست استفاده کنید.

پل عابر پیاده جالب در چین (تصاویر دیدنی)



پل عابر پیاده جالب در چین (تصاویر دیدنی)

یک پل عابر پیاده جالب در چین به بهربرداری رسید. این پل غول پیکر دور تا دور میدان بزگ شهر را بهم می دوزد. این پل در مرکز شهر شانگهای ساخته شده است.

 برای مشاهده تصاویر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

 

ادامه مطلب ...

این کار ها را بعد از غذا انجام ندهید



این  کار ها را بعد از غذا انجام ندهید
فراموش نکنید که ساعات غذا خوردن اهمیت زیادی دارد ولی بسیاری از ما عادات اشتباهی داریم که بعد از غذا به آن می‌پردازیم ولی باید از انجام آن صرف نظر کنیم:

1- آب ننوشید: بلافاصله بعد از صرف غذا آب خوردن سبب رقیق شدن شیر معده می‌شود بنابراین بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از غذا آب ننوشید.


2- میوه نخورید: از عادات بد ما میوه خوردن بعد از صرف غذاست. بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از غذا میوه نخورید چون سبب نفخ معده می‌شود البته میوه پخته اشکالی ندارد.

3- حمام نکنید: حداقل نیم ساعت فاصله قرار دهید به ویژه حمام داغ توصیه نمی‌شود زیرا در جریان خون در اطراف معده اختلال ایجاد می‌کند و برهضم غذا اثر منفی می‌گذارد.

4- راه نروید: حداقل نیم یا یک ساعت بعد از صرف غذا پیاده روی طولانی نکنید تا هضم غذا بهتر صورت گیرد.

5- نخوابید: در مورد خوابیدن تأکید می‌شود که حداقل 2 ساعت بعد از خوردن غذا انجام نشود بنابراین شام خوردن در آخر شب کار بسیار اشتباهی است.

6- چای ننوشید: در میهمانی‌‌ها هنوز غذا تمام نشده چای جلوی میهمان می‌گذاریم چای می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و تأثیر منفی بر مواد معدنی معده بگذارد بعد از غذا مایعات باید با نیم ساعت تا یک ساعت فاصله مصرف شود.

سرزمین عجایب برفی در چین (تصاویر)



سرزمین عجایب برفی در چین (تصاویر)

جشنواره سالانه یخ و برف در استان جیلین چین برگزار شد.

به گزارش از دیلی میل، در این جشنواره تعداد زیادی از علاقه‌مندان دور هم جمع شدند تا مجسمه‌های برفی و یخی خود را واقعی‌تر بسازند.

بهشت یخی، هتل برفی، مجسمه های اسب و قلعه شگفت انگیز دیزنی از جمله کارهایی است که در ابعاد بزرگ و نزدیک به ابعاد واقعی ساخته شده اند.

گفتنی است، تعداد زیادی توریست سالانه به منطقه جینگیوتان آمده‌اند تا از این مجسمه ها بازدید کنند.

 

 

 

 

 

 

 

کمبود روی باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی می شود



کمبود روی باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی می شود
دکتر زهرا عبداللهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: روی به طور گسترده اما نا برابر در گیاهان، حیوانات و انسان وجود دارد و بیشترین غلظت آن در استخوان ها، کبد، مو، پوست، مغز و پروستات است.

دکتر زهرا عبداللهی افزود: روی در تمام مواد غذایی، حیوانی و گیاهی، وجود دارد و جگر، انواع گوشت‌ها به ویژه گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ، لوبیا و عدس، غلات سبوس دار، شیر و مواد لبنی و انواع مغزها نظیر بادام زمینی، گردو و فندق از منابع غنی روی به شمار می رود.

وی تصریح کرد: کاهش رشد جسمانی، تاخیر در بهبود زخم ها و آسیب های پوستی، ریزش مو، بی اشتهایی و از دست دادن حس چشایی و بویایی، کوتاهی قد و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی از عوارض ناشی کمبود روی است.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به این که کمبود روی سبب کاهش قد و تاخیر در بلوغ می شود، گفت: کمبود خفیف روی ممکن است تنها علامت کاهش رشد کودک باشد که در نهایت می تواند سبب کاهش قد و نیز تاخیر در بلوغ شود.

دکتر عبداللهی بیان کرد: کمبود روی  از ترشح تستوسترون جلوگیری می کند و کمبود آن با تاثیر بر اعصاب باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی افراد مخصوصا کودکان می شود.

وی اضافه کرد: روی با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین  د و در نتیجه جذب کلسیم، در رشد استخوانی موثر است و کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله پوکی استخوان خواهد شد. 

راهکار جدید پژوهشگران برای درمان بی‌حوصلگی



راهکار جدید پژوهشگران برای درمان بی‌حوصلگی

 کسالت و بی‌حوصلگی، یکی از حالت‌های ناراحت‌کننده است که در موارد شدید، گاه به استفاده از دارو یا رفتارهای وسواسی منجر می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند:هنوز دلیل واقعی برای این حالت که معمولا در طیف گسترده‌ای از شرایط و محیط خارجی یا داخلی، رخ می‌دهد، پیدا نشده است.

گروهی از روانشناسان دانشگاه یورک کانادا یک نظریه جدید در این مورد مطرح کرده‌اند که بر اساس آن تمام انواع ملالت و بی‌حوصلی از تعارض میان توجه و توجه غیرمتمرکز، نشأت می‌گیرد و تعامل را مختل می‌کند.

در برخی موارد، چیزهای مهمی برای جلب توجه وجود دارد در حالیکه این میزان در موارد دیگر بسیار کم است. اگر بی‌حوصلگی خیلی به حوزه توجه مرتبط باشد، می‌تواند راه را برای دستکاری عمدی خستگی و حتی کاهش آن هموار کند.

پژوهشگران اکنون در حال کار بر روی یک پژوهش تجربی برای آزمایش ارتباط دقیق میان بی‌حوصلگی و توجه هستند.

محققان ابتدا تصور می‌کردند که این حالت کسلی بیشتر در میان بیماران مبتلا به افسردگی شایع است؛ اما با آزمایشات و ارزیابی‌های روان‌شناختی دریافتند که این دو حالت کاملا مجزا هستند.

آنها دریافتند که یک عامل رایج، افسردگی و ملالت را به هم مرتبط می‌کند.

روانشناسان با بررسی متون کنونی دریافتند که چه به صراحت در آزمایشات آمده یا نیامده باشد، ظاهرا توجه با کسالت ارتباط دارد. هنگامی که افراد نمی‌توانند توجه خود را به کار در حال انجام معطوف کنند، به تدریج بی‌حوصله می‌شوند. انجام کارهای بسیار ساده که به تمرکز احتیاج نداشته هم می‌تواند منجر به کسلی فرد شود. از سوی دیگر تلاش برای پردازش یک محیط طاقت‌فرسا با توجه کم نیز می‌تواند باعث بی‌حوصلگی شود چرا که توجه آنها در جهات مختلف گسترده می‌شود.

درک بی حوصلگی و توجه به شکل مرتبط، می‌تواند در ارتقای چگونگی برخورد با آنها موثر باشد.

بر اساس این پژوهش، هنگامی افراد متوجه شرایط محرک کسلی شوند، می‌توانند با تنظیم این شرایط به بهبود اوضاع کمک کنند.

نتایج این پژوهش در مجله Perspectives on Psychological Science منتشر شده است

تاثیر شگفت انگیز خانواده‌ کلم‌ها در پیشگیری از سرطان



تاثیر شگفت انگیز خانواده‌ کلم‌ها در پیشگیری از سرطان

کارشناسان تغذیه و سلامت تاکید کردند ریزمغذی‌های موجود در انواع مختلف کلم شامل بروکلی و گل کلم در پیشگیری از سرطان تاثیر فوق العاده‌ای دارند.

این خانواده از سبزیجات مانند بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم قرمز به دلیل دارا بودن انواع خاصی از ریزمغذی‌های مفید شامل ترکیبات سولفوری تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش خطر بروز سرطان دارند.

به گزارش مدیکال تودی، این سبزی‌ها به دلیل دارا بودن ترکیبات سولفوری سیستم سم زدایی از بدن را تقویت می‌کنند.

به گفته متخصصان تغذیه در دانشگاه کالیفرنیا و مرکز سرطان مورس، این سبزیجات حاوی ترکیباتی موسوم به «دی تیول تیونیزها» و «ایزو تیوسیانات‌ها» هستند که فعالیت آنزیم‌های سم زدا را در بدن افزایش می‌دهند و در تخلیه مواد سرطان زا از بدن نقش دارند. بعلاوه «انیدل‌ها» نوعی دیگر از ترکیبات سولفوری موجود در کلم‌ها هستند که موجب تغییر در سوخت و ساز هورمون‌ها شده و مانع از رشد تومورهای حساس به هورمونها می‌شوند.

راهکارهایی برای افزایش سیستم ایمنی بدن در زمستان

راهکارهایی برای افزایش سیستم ایمنی بدن در زمستان

یکی از مشکلات عمده افراد در فصل زمستان این است که بدنشان در مقابل سرما و سرماخوردگی مقاومت ندارد و به دنبال راهی هستند تا از خود محافظت کنند.

مصرف مواد خوراکی غنی همچون پروتئین‌ها، غلات و اقدامات دیگری از جمله خواب کافی، فعالیت بدنی مناسب و کاهش استرس می‌تواند به کارایی بیشتر سیستم ایمنی کمک کند.

یکی از غذاهای مفید در فصل زمستان مصرف هویج است. هویج به دلیل حاوی بودن بتاکاروتن از اجزای اصلی سوپ محسوب می‌شود و سرشار از ویتامین A است و در مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر است.

مصرف قارچ نیز می‌تواند به تقویت سیستم امنیتی کمک کند. مصرف این ماده خوراکی می‌تواند بدن را در مقابل ویروس سرماخوردگی در فصل زمستان محفاظت کند.

سیر یکی دیگر از مواد غذایی توصیه شده در این فصل است و یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای درمان سرماخوردگی محسوب می‌شود.

به گزارش ایندین تایمز، مصرف عسل نیز در فصل زمستان توصیه شده که دلیل آن وجود خاصیت آنتی باکتریال است و بهترین زمان برای خوردن عسل، شب‌ها پیش از خوابیدن است

چگونه خوب بخوابیم؟



چگونه خوب بخوابیم؟

اگر برای شما هم ترفند گوسفندچرانی شبانه برای زودتر خوابیدن، هیچ کمکی نمی‌کند و نمی‌توانید بخوابید و هیچ فاجعه‌ای را هم بدتر از بدخوابی و بی‌خوابی نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم که این راه‌حل‌ها را برای این مشکل مطالعه نمایید.

این راه حل‌ها به شرح زیر هستند:

فقط 20 دقیقه فرصت دارید!

اگر نمی‌توانید در مدت زمان 20 دقیقه به خواب ناز بروید، بلند شوید و دست به کار خسته‌کننده‌ای بزنید تا چشمانتان گرم شود. نشستن در تاریکی شب یا خواندن دستورالعمل گارانتی یخچال و فریزر می‌تواند کارهای مفیدی باشند، البته به هیچ وجه خود را در معرض نورهای تند و شدیدی چون تلویزیون یا نمایشگر رایانه قرار ندهید؛ زیرا این دست نورهای خیره‌کننده به مغز شما پیام بیدارباش را مخابره می‌کنند.

چرت بعدازظهر ممنوع!

بدین ترتیب مطمئن خواهید بود زمانی که به استراحت نیاز دارید، کاملاً خسته و خواب‌آلود هستید. اگر هم به این چرت بعد از ظهر به خصوص در روزهای جمعه آن هم بعد از تناول یک غذای ایرانی مثل آبگوشت عادت کرده‌اید، حداقل زمان خواب نیمروز خود را نهایتاً به یک ساعت یا کمتر کاهش دهید و ترجیحاً آن را تا پیش از ساعت 15 به پایان برسانید.

به برنامه روزانه وفادار باشید

حتی اگر در تعطیلات آخر هفته هستید نیز بکوشید تا در بازه‌ زمانی همیشگی از خواب بیدار شوید و به خواب بروید. اگر چرخه منظم خواب خود را حفظ کنید، نه تنها می‌توانید حس بهتری داشته باشید، بلکه تکلیفتان با خودتان نیز روشن است.

ورزش پیش از خواب ممنوع!

از انجام تمرین‌های ورزشی، چهار ساعت پیش از خواب خودداری کنید. گرچه ورزش‌های معمول می‌تواند خستگی لازم را برای خوابی راحت تأمین کند، اما نباید نزدیک زمان خواب به آن‌ها همت گمارید. برای نیل به این مهم می‌توانید صبح زود یا بعد از ظهرها به ورزش بپردازید.

تشریفات ویژه برای خواب

مهم است که نشانه‌هایی به بدن نشان دهید تا خود را برای خواب آماده نمایدمطالعه 15 دقیقه‌ای یا نوشیدن چای بدون کافئین نظیر انواع چای سبز و دم نوش‌های گیاهی، یا انجام تمرینات آرام‌بخش از این موارد هستند.

تخت خواب فقط برای خواب!

به هیچ وجه محل خواب خود را به جایی برای تماشای تلویزیون، مطالعه یا انجام بازی‌های ویدئویی با تلفن همراهتان تبدیل نکنید و فقط و فقط در آنجا بخوابید. بدین ترتیب زمانی که به تختخواب می‌روید، بدنتان می‌داند که اکنون زمان خواب فرا رسیده است.

مواد غذایی محرک ممنوع!

چهار تا شش ساعت پیش از خواب، از مصرف مواد غذایی حاوی مواد محرک نظیر کافئین دوری کنید؛ زیرا این مواد از به خواب رفتن شما پیشگیری می‌کنند. به همین خاطر باید از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار، شکلات و برخی داروها پیش از خواب اجتناب کرد. 

اصولاً اگر به خواب خوب دلبسته‌اید باید شب‌هنگام از خوردن غذاهای سنگین یا مواد غذایی صنعتی نظیر انواع سوسیس، کالباس و از آن بدتر همبرگر دوری کنید؛ چون خوابتان با اختلال مواجه می‌شود و از کابوس‌های شبانه نیز بی‌نصیب نخواهید بود!

از طرف دیگر قرار نیست خود را رنج بدهید، اگر واقعاً گرسنه‌تان است و روده‌هایتان با همدیگر کشتی می‌گیرند، به یک خوراکی کوچک و ساده روی آوریدمی‌گویند مصرف لبنیات مانند نوشیدن یک لیوان شیر گرم بسیار مفید خواهد بود. به خصوص اینکه این دسته از مواد غذایی حاوی ماده‌ای به نام تریپتوفان است که خواب‌آوری طبیعی محسوب می‌شود.

گرفتن دوش آب گرم

اگر به دنبال خوابی راحت هستید از گرفتن دوش آب گرم آن هم حدوداً 90 دقیقه پیش از خواب، غفلت نکنید. بدین ترتیب با افزایش دمای خارجی بدن به کاهش دمای داخلی آن و بروز حالت خواب‌آلودگی کمک خواهید کرد.

اتاق خواب آرام و راحت

اتاقی که بسیار گرم یا بسیار سرد است، به هیچ وجه برای خواب مناسب نیست. اگر هم نور صبحگاهی شما را اذیت می‌کند، می‌توانید پنجره‌های اتاق را با پرده‌ای زیبا مسدود کنید یا اگر سر و صدای بیرون عاملی مزاحم است، بهتر است از پنجره‌های دو جداره با انواع گوشی‌های مخصوص خواب استفاده نمایید.

خورشید؛ ساعت زیستی

صبح به محض آنکه از خواب برخاستید، به بیرون رفته و 15 دقیقه را در زیر نور آفتاب به سر ببرید. باید به خود اجازه دهید تا نور طبیعی خورشید، ساعت زیستی شما را تنظیم مجدد کنید و با این تطبیق، به آرامش جسمی برسید.

سحرخیز باش تا کامروا شوی

اگر واقعاً می‌خواهید از شر بی‌خوابی و بدخوابی راحت شوید باید کمر همت ببندید و صبح زود از خواب بیدار شوید. منظورمان از صبح زود، صبح زود سربازی، یعنی ساعت 4 صبح نیست، بلکه ساعت 6 تا 7 زمانی ایده‌آل برای برخاستن از خواب است. اگر هم به این سبک زندگی عادت ندارید، باید حداقل یک هفته‌ای به خود سختی بدهید، ولی مطمئن باشید نتیجه‌ی کار بهتر از هر قرص آرام‌بخش یا خواب‌آور موجود در بازار است!

این نکته را هم فراموش نکنید که فقط زمانی که خوابتان می‌آید به رختخواب بروید؛ چرا که این مورد یکی از مهم‌ترین ترفندها برای کاهش مدت زمان بیدار بودن در رختخواب است

ادامه مطلب ...

فهرست بیماریهای ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان



فهرست بیماریهای ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

بهداشت مناسب دندان‌ها نه تنها به حفظ ظاهری زیبا و آراسته تر کمک می‌کند بلکه هم چنین برای حفظ سلامت کل بدن ضروری است.

پزشکان تاکید دارند باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند به بروز مشکلات بهداشتی و پزشکی جدی مانند دیابت و ناراحتی‌های تنفسی منجر شوند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می‌آپ، مهمترین و شایع‌ترین بیماری‌ها و عوارض جسمی ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان عبارتند از:

- بیماری التهاب لثه: بهداشت نامطلوب و ضعیف دهان و دندانها می‌تواند به بروز بیماری پریودنتال یا التهاب لثه منجر شود. این بیماری با ورم و التهاب لثه یا به اصطلاح عارضه ژنژیویت آغاز می‌شود که علائم آن تورم، قرمزی و خونریزی لثه‌ها است. این بیماری اگر درمان نشود تشدید شده و به بافت لثه و استخوانهایی که نگهدارنده دندانها هستند، آسیب جدی وارد می‌کند.

- عارضه قلبی آندوکاردیت: آندوکاردیت التهاب لایه داخلی قلب و عامل آن باکتری‌های موجود در دهان است. این باکتری‌ها بر اثر بیماری خفیف لثه یا بریدگی در لثه‌ها وارد جریان خون می شوند و به قلب می‌رسند و موجب التهاب این عضو حیاتی می‌شوند.

- بیماریهای قلبی و عروقی: باکتری‌های موجود در دهان که موجب تورم و التهاب لثه یا به اصطلاح پیوره شدن آن می‌شوند اگر درمان نشوند می‌توانند موجب بروز انواع مختلف بیماری قلبی، انسداد سرخرگ‌ها و حتی سکته مغزی شوند.

- ضعف حافظه: بهداشت نامطلوب دهان و دندانها نه تنها روی قلب تاثیر سوء گذارد بلکه در عین حال پیامدهای مضر و مخربی نیز برای مغز دارد. عدم رعایت بهداشت مناسب دندانها با تنگ شدن و انسداد سرخرگ‌ها در مغز مرتبط است. وقتی سرخرگها و عروق مغز به دلیل وجود باکتری‌ها مسدود می‌شوند، این فرایند نیز به نوبه خود موجب تضعیف حافظه و افزایش خطر زوال عقل می‌گردد.

- دیابت: بین بهداشت نامناسب دندانها و دیابت ارتباط قوی وجود دارد. التهاب و تحریکی که در دهان آغاز می‌شود، توانایی بدن را کنترل قند خون تضعیف می‌کند. بدن افراد دیابتی به دلیل کمبود انسولین در فرایند طبیعی تجزیه و مصرف قند با مشکل مواجه می‌شود. هورمون انسولین در واقع وظیفه تبدیل قند خون به انرژی را بر عهده دارد.

- مشکلات بارداری: زنانی که به بیماری لثه مبتلا هستند دو برابر بیشتر با مشکلات دوران بارداری مواجه می‌شوند که از جمله این مشکلات تولد نوزاد زیر وزن و زودرس است. باکتری‌های لثه در واقع موجب بروز این قبیل مشکلات در زنان باردار می‌شوند.

- تاخیر در بارداری: یک مطالعه جدید نشان داده است که بیماریهای دندانی و لثه‌ای و بهداشت نامناسب دهان و دندان زمان باردار شدن را در زنان به تاخیر می‌اندازد و امکان باردار شدن را دشوار می‌سازد. بهترین راه پیشگیری از این مشکل استفاده از مسواک و نخ دندان برای تمیز کردن دندان‌ها است.

- سرطان: طبق آخرین مطالعات بین عدم رعایت بهداشت دهان و ابتلا به انواع خاصی از سرطانها شامل سرطان سر و گردن، مری و سرطان‌های ریه ارتباط وجود دارد.

- مشکلات ریوی: بیماریهای لثه‌ای همچنین از عوامل موثر در بروز ذات الریه و تشدید بیماری انسداد مزمن ریوی هستند چون حجم باکتری‌های موجود در ریه‌ها را افزایش می‌دهند.

- چاقی: مطالعات جدید تایید می‌کند که بین چاقی و مشکلات لثه‌ای نیز ارتباط وجود دارد و ظاهرا احتمال پیوره شدن لثه‌ها در افراد چاق بیشتر است.