کمبود روی باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی می شود



کمبود روی باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی می شود
دکتر زهرا عبداللهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: روی به طور گسترده اما نا برابر در گیاهان، حیوانات و انسان وجود دارد و بیشترین غلظت آن در استخوان ها، کبد، مو، پوست، مغز و پروستات است.

دکتر زهرا عبداللهی افزود: روی در تمام مواد غذایی، حیوانی و گیاهی، وجود دارد و جگر، انواع گوشت‌ها به ویژه گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ، لوبیا و عدس، غلات سبوس دار، شیر و مواد لبنی و انواع مغزها نظیر بادام زمینی، گردو و فندق از منابع غنی روی به شمار می رود.

وی تصریح کرد: کاهش رشد جسمانی، تاخیر در بهبود زخم ها و آسیب های پوستی، ریزش مو، بی اشتهایی و از دست دادن حس چشایی و بویایی، کوتاهی قد و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی از عوارض ناشی کمبود روی است.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به این که کمبود روی سبب کاهش قد و تاخیر در بلوغ می شود، گفت: کمبود خفیف روی ممکن است تنها علامت کاهش رشد کودک باشد که در نهایت می تواند سبب کاهش قد و نیز تاخیر در بلوغ شود.

دکتر عبداللهی بیان کرد: کمبود روی  از ترشح تستوسترون جلوگیری می کند و کمبود آن با تاثیر بر اعصاب باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی افراد مخصوصا کودکان می شود.

وی اضافه کرد: روی با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین  د و در نتیجه جذب کلسیم، در رشد استخوانی موثر است و کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله پوکی استخوان خواهد شد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد