با گذشت بخشی از سال تحصیلی و با پایان امتحانات ممکن است گروهی از دانشآموزان نسبت به درس خواندن قدری بیانگیزه و بیمیل شده باشند. به همین دلیل در این مقاله به طرح چند روش برای افزایش انگیزهی دانشآموزان میپردازیم:
- طرح مطالب درسی به صورت پرسشهای جالب: مطلب یا موضوعی را که میخواهیم کودک و نوجوان یاد بگیرد، به صورت پرسش یا پرسشهایی روشن و جالب که آنها را به فعالیت ذهنی و پویندگی ترغیب کند، مطرح کنیم. باید تلاش کنیم تا در دانشآموزان احساس نیاز به وجود آید.
- تجربه و تماس مستقیم با مطالب درسی: سعی کنید دانشآموزان آنچه را میخواهند یاد بگیرند با آن تجربهی مستقیم و عملی داشته باشند.
- اهداف آموزشی: اهداف آموزشی مورد انتظار از دانشآموزان را در آغاز درس برای آنها بازگو کنید. اهداف باید روشن و متناسب با توانایی دانشآموزان باشد.
- اجرای نقش: بهتر است در زمینهی برخی از موضوعات از جمله تاریخ، ادبیات، دینی و ... دانشآموزان را تشویق کنیم تا موضوع مورد نظر را به صورت نمایش درآورند. اجرای نمایش در تفهیم مسائل تربیتی و اخلاقی بسیار مفید و مؤثر است.
- احساس موفقیت: باید شرایطی فراهم شود تا دانشآموز موفقیت خود را احساس کند؛ زیرا هیچ چیز مانند خود موفقیت به موفقیت کمک نمیکند.
- مشخص کردن نحوهی انجام کار برای یادگیرنده: کاری را که دانشآموز قرار است انجام دهد باید دقیقاً مشخص شود.
- تبادل نظر با دانشآموزان: تبادل نظر با دانشآموزان دربارهی مشکلات درسی و شرکت دادن آنها در طرح نقشههای کار و فعالیت.
- مطالب آموزشی را باید از ساده به دشوار ارائه دهید. میتوانید با فعالسازی دانشآموز به هنگام تدریس در او ایجاد انگیزه کنید.
- از مقایسهی دانشآموزان با یکدیگر خودداری کنید.
- قدردانی از کار دانشآموز او را به کوشش و تلاش بیشتر و دلبستگی به درس وادار میکند.
- برقراری ارتباط بین مطالب درسی با واقعیات زندگی در ایجاد انگیزه مؤثر است.
- بلافاصله دانشآموز را از میزان پیشرفت در کارش مطلع کنید.
- دانشآموز را از عملکرد خود آگاه کنید. این کار باعث میشود تا به تقویت نقاط مثبت و اصلاح نقاط ضعف و منفی خود بپردازد.
- انگیزش از راه سرمشقگیری: معلم در این شیوه از شخصیتی خاص تمجید و تجلیل میکند و او را یک نمونه و سرمشق ارزشمند و قابل احترام معرفی میکند و دانشآموزان نیز از طریق همانندسازی با آن به درس و مدرسه علاقهمند میشوند.